loading...
مارکتینگ و فروش
احمد بازدید : 89 چهارشنبه 15 بهمن 1399 نظرات (0)

نگاهی دقیق به مچ بند و آرنج بندهای طبی به عنوان ارتز های  مخصوص درمان آرتروز

استفاده از ارتز ها ،یکی از بهترین ابزار جهت درمانهای بیماری آرتروز که در نواحی دست یا گردن وپا بیشتر بروز میکنند،هستند ، در نوشتار ارتز چیست،به انواع آن اشاره کردیم،مچ بند و آرنج بند ،یکی از انواع مختلف ارتز هستند که در درمان آرتروز ازشان استفاده ی زیادی به عمل میاید،و در این مقاله به تفصیل در مورد انواع مختلف آنها و کاربردشان صحبت خواهیم کرد،اما قبل از آن،برا عزیزانی که مقاله ی آرتروز را مطالعه نکردند،مایلم یک توضیح کوتاه در مورد این بیماری داشته باشم  ،  آرتروز بیماری است که باعث التهاب مفاصل بین استخوان‌های شما می‌شود. این التهاب، در نهایت باعث ایجاد محدودیت‌هایی بر روی حرکات شما می‌شود. اگرچه آرتروز زانو، شایع‌ترین نوع آرتروز است، این بیماری مفاصل دیگری چون موچ دست، گردن و شانه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی به این بیماری دچار می‌شوید، اولین قدم دکتر برای درمان شما، هر چیز به غیر از جراحی است. یکی از این راه حل‌ها استفاده از مچ بند و آرنج بندهای مخصوص آرتروز است.

مچ بند و آرنج بند طبی

مزایای استفاده از مچ بند و آرنج بند، برای درمان آرتروز:

ثبات بیشتر مفصل آسیب دیده: بست‌های مخصوص مفاصل دچار به آرتروز، بار روی مفصل آسیب دیده را کم می‌کنند. در نتیجه درد شما کمتر شده، احساس راحتی بیشتری می‌کنید.

کاهش تورم: بیشتر بست‌های مخصوص بیماری آرتروز، ناحیه آسیب دیده را می‌پوشانند و آن را تحت فشار قرار می‌دهند. همین مسئله باعث کاهش تورم مفصل می‌کند و از درد بیشتر جلوگیری می‌کند.

کاهش فشار روی مفاصل سالم: بعضی از مچ بندها داری بریدگی‌های برای بیرون آمدن انگشتان و بخش‌هایی از کف دست شما هستند. این بریدگی‌ها کمک می‌کند فشار بر روی ماهیچه‌ها و مفاصل سالم زیاد نشود.

افزایش حس راحتی: پوشیدن مچ بند یا آرنج بند، به این معنی است که چیزی از مفاصل شما محافظت می‌کند. همین باعث افزایش خاطر بیمار و آرامش روحی وی می‌شود.

بست‌های مخصوص آرتروز؛ انواع و کارایی

مچ بندها و آرنج بندهای مخصوص درمان آرتزوز از مواد اولیه مختلفی چون پلاستیک، فلز یا پارچه تولید می‌شوند که می‌توانید آن ها را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنید. هنگام خرید اما باید دقت داشته باشید که این بست‌ها خود به چند دسته تقسیم می‌شوند:

بست‌های پیشگیری کننده: این نوع بست‌ها شما را از آسیب‌ها محافظت می‌کنند. مخصوصا هنگام انجام ورزش‌های سنگین.

بست‌های حمایتی: این بست‌ها مفصل آسیب دیده حمایت می‌کنند و روند افزایش را کند می‌کنند.

بست‌های توانبخشی: این نوع بست‌ها  حرکات مفاصل را محدود می‌کنند تا مفصل بتواند به حالت عادی باز گردد. از این بست‌ها معمولا بعد از جراحی‌ها استفاده می‌شود.

بست‌های کاهش بار: این بست‌ها بیشترین استفاده را برای درمان آرتروز دارند. چرا که فشار و بار وارده روی مفصل را کاهش می‌دهند.

مچ بندهای مخصوص برای درمان آرتروز

برای درمان آرتروز ازآتل‌ها، مچ بندهای فشرده ساز، مچ‌بندهای ساده و دستکش‌های مخصوص آرتروز استفاده می‌شود. آتل‌ها را که به خوبی می‌شناسید! از آن‌ها برای ثابت کردن کامل مفاصل تا بهبود یافتن آنها استفاده می‌کنند. مچ بندهای فشرده ساز خیلی به دستکش‌ها هستند؛ اما خیلی تنگ تر! از این مچ بندها برای کاهش تورم مفاصل استفاده می‌شود.

مچ بند طبی ورزشی

مچ بندهای ساده هم همان هایی هستند که انگشت شصت شما را آزاد می‌گذارند. این مچ بندها نقشی حمایتی دارند و کمک می‌کنند به هنگام انجام کارهای روزمره به مشکل نخورید. در نهایت هم به مچ بندهای مخصوص خود آرتروز می‌رسیم. این مچ بندها تورم را کنترل می‌کنند و با گرم کردن مفصل روند رشد بیماری را کند می‌کنند.

مچ بند طبی برای این منظور استفاده می‌شود تا مچ را در طول فرایند درمان در حالتی معین ثابت نگه دارد. در کلینیک تخصصی پیشگام مچ‌بندهای گوناگونی ارئه می‌شود که هر یک از آن‌ها از نظر محافظت و طریقه نگه داشتن مچ دست اندکی با دیگری تفاوت دارد. از اهداف استفاده از مچ دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از مچ دست
  • کاهش فشار روی آسیب دیدگی ایجاد شده
  • ایجاد محدودیت برای مچ دست و ثابت نگه داشتن آن در طول فرایند درمان و کاهش درد
  • تسریع و تسهیل فرایند التیام پس از جراحی یا صدمه دیدن مچ دست
دلایل بستن مچ بند طبی و مزایای آن

دلایل متعددی را می‌توان برای ضرورت استفاده از مچ بند طبی برشمرد که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مراقبت از مچ دست پس از شکستگی یا پیچ خوردن
  • درمان صدمه‌های کشیدگی مکرر یا rsi 
  • درمان تونل سندرم کارپ
  • نیمه دررفتگی
  • آرتروز مچ دست
انواع مچ بند طبی

مچ بند مورد استفاده برای درمان هر عارضه مختص آن طراحی می‌شود. در ادامه انواع مچ بند معرفی می‌شود: 

مچ بند (اسپلینت یا آتل) و نگهدارنده مچ دست

این نوع مچ بند در توانبخشی پس از آسیب‌دیدگی کاربرد دارد و برای کاهش ورم مفید است. به علاوه با محافظت از مچ دست و نگه داشتن آن به فرایند التیام کمک می‌کند.

آتل انگشت

اگرچه آتل انگشت مچ بند محسوب نمی‌شود، اما مطابق همان اصل عمل می‌کند و از انگشت‌های آسیب دیده در اثر سانحه منجر به صدمه دیدن مچ دست محافظت می‌کند و آنها را ثابت نگه می‌دارد. 

مچ بند و آتل انگشت شست

این مچ بند در اصل برای تمام آسیب دیدگی‌های انگشت شست کاربرد دارد و ضمناً پس از جراحی‌های انگشت شست نیز استفاده می‌شود. این آتل سبک و منعطف این امکان را برای بیمار فراهم می‌سازد تا دست خود را در فعالیت‌های روزمره به کار گیرد. به علاوه این آتل از مچ دست نیز محافظت می‌کند.

RSI مچ بند

این نوع مچ بند برای درمان صدمه‌های کشیدگی مکرر یا RSI استفاده می‌شود و مچ را در حالتی خنثی نگه می‌دارد تا فشار و درد از بین برود و در نتیجه علائم بیمار کاهش یابد.

مچ بند ورزشی

بعضی ورزش‌ها، مانند اسکواش و تنیس روی میز، که لازمه انجام آنها حرکت‌های مکرر مچ دست است، فشار شدیدی را به مچ دست وارد می‌کنند. با بستن مچ بند دور مچ دست می‌توان از آن محافظت کرد، از بروز آسیب دیدگی جلوگیری نمود و مچ دست آسیب دیده را تقویت کرد.

مچ بند پس از عمل

این نوع مچ بند برای مراقبت از مچ دستی استفاده می‌شود که به تازگی بر روی آن جراحی انجام شده است. این نوع مچ بند نسبت به گونه ورزشی بزرگتر است، انعطاف پذیری کمتری دارد و نمی‌توان از آن هنگام ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های سنگین استفاده کرد.

مچ بند طبی در عین این که از مچ دست آسیب دیده محافظت می‌کند، امکان به کارگیری انگشت‌ها در فعالیت‌ها و وظایف روزمره را نیز ممکن می‌سازد. به علاوه می‌توان مچ بندهای مخصوصی را تهیه کرد که برای استفاده در شب طراحی شده‌اند.

روش انتخاب و تهیه مچ‌بند مناسب

 میزان راحتی استفاده و محافظت هر مچ بند متفاوت با دیگری است. متخصصان کلینیک هنگام انتخاب مچ بند مناسب علاوه بر در نظر داشتن نیازهای هر بیمار باید چند نکته دیگر را نیز مد نظر داشته باشند که در زیر به شماری از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پوشش داخلی: پوشش داخلی مچ بند میزان راحتی و نرم بودن آن باید مد نظر قرار گیرد. ترجیح هر بیمار و ضرورت‌های زندگی و بیماری وی تعیین کننده این موضوع است.
  • ماده تشکیل دهنده پوشش داخلی: عبور هوا از بعضی مواد راحت‌تر انجام می‌شود، جیر نرم، نخ پنبه یا پنبه، پارچه کشباف و پلی استر پرکاربردترین مواد هستند؛ که هر یک از این مواد مزیت خاص خود را دارد.
  • نحوه بسته شدن مچ بند دور مچ: چسب مخصوص یا بست قلاب‌دار معمولاً مچ بند را ثابت نگه می‌دارد، اما تعداد این بست‌ها متغیر و یک، دو یا سه عدد است. دیگر بار تاکید می‌کنیم که ترجیح بیمار و ضروریات درمان تعیین کننده است.
اندازه کردن مچ بند طبی

مچ بند طبی با استفاده از حلقه بسته شونده دور انگشت شست به گونه‌ای طراحی می‌شود که کاملاً اندازه باشد. این حلقه مچ بند را محکم می‌کند و مانع لغزیدن آن می‌شود. مچ بند با بست قلاب دار، چسب مخصوص یا قلاب قابل تنظیم دور بازوی بیمار ثابت نگه داشته می‌شود. قابل تنظیم بودن قلاب‌ها این امکان را برای بیمار فراهم می‌سازد تا مچ بند را در موقع لزوم سفت‌تر یا شل‌تر کند.

 

آرنج بندهای مخصوص برای درمان آرتروز

برای درمان آرتروز آرنج هم از آتل‌ها، آرنج بندهای فشرده ساز، آرنج بندهای ساده استفاده می‌شود. همه این موارد را بالا تر توضیح دادیم. بر کسی پوشیده نیست که همه این آرنج بندها را برای درمان آرتروز استفاده ی‌کنند! اما کدام یک برای درمان آرتروز آرنج شما موثر تر است؟

ابتدا به سراغ آتل‌ها می‌رویم. بهترین درمان به هنگام ضربه خوردن آرنج شما و شدت گرفتن درد آرتروزتان همین آتل‌ها هستند. همانطور که گفتیم آتل‌ها با ثابت کردن مفصل اجازه می‌دهند روند درمانی مفصل سرعت بگیرد. دومین روش درمانی ما آرنج بندهای فشرده ساز هستند. این آرنج بندها زمانی به کار شما می‌آیند که درد آرتروز امانتان را بریده و کلافه شده‌اید. با استفاده از این آرنج‌ بندها مفصل‌تان گرم شده و از درد و التهاب آن کاسته می‌شود. در نهایت به آرنج بندهای ساده می‌رسیم! فکر کنم همگی این آرنج بندها را روی دست ورزشکاران دیده باشید؛ وظیفه آنها در واقع محافظت از مفاصل شما به هنگام انجام کارهای روزمزه است.

آرنج بند بلند

انواع مچ بند و آرنج بند مخصوص آرتروز؛ مزایا و معایب

هر چیزی نکات مثبت و منفی خود را دارد! بست‌های مخصوص آرتروز هم از این قاعده مستثنا نیستند. پایین‌تر مزایا و معایب این بست‌ها را که از نظر علمی ثابت شده‌اند برای شما آورده‌ایم.

مزایا

  • کاهش درد مفاصل با کم کردن فشار روی عضلات و مفاصل ملتهب.
  • محدود کردن حرکت مفاصل و تسریع روند بهبودی.
  • کاهش هزینه‌های درمانی.
  • دسترسی آسان به این روش درمانی
  • بستن و باز کردن آسان به هنگام نیاز
  • کمک در انجام فعالیت‌های روزانه و کاهش درد در طول روز

معایب

  • مچ بندها و آرنج بندها نمی‌توانند جای درمان زیر نظر یک دکتر متخصص را بگیرند.
  • از نظر زیبایی شناسی، اصلا مناسب نیستند.
  • نمی‌توانند کمبود قدرت ماهیچه‌ها را جبران کنند. همچنین قادر به پوشش خیلی از حرکات نیستند.
  • استفاده مدام از آنها می‌تواند باعث تضعیف ماهیچه‌ها شود. چرا که هر روز بیشتر و بیشتر به آنها وابسته می‌شویم.
  • با استفاده از مچ بندها و آرنج بندها، فشار روی مفاصل دیگر منعکس می‌شود و ممکن است به آنها آسیب بزنیم.
  • پوست ما به صورت طبیعی نیاز به تنفس دارد. استفاده متداوم از مچ بندها و آرنج بندها جلوی این روند طبیعی را می‌گیرد.

محدودیت‌های استفاده از مچ بند و آرنج بندها برای درمان آرتروز!

همه افراد نمی‌توانند از مچ بنده و ارنج بندها برای درمان آرترروز خود استفاده کنند. اثر گذاری این بست‌ها کاملا وابسته به مفصل ملتهب و آسیب دیده دارد. همچنین اگر التهاب مفصل شما زیاد شده باشد یا به ماهیچه‌هایتان آسیبی وارد شده باشد، باید دور این بست‌ها را خط بکشید و به درمان‌های چون جراحی فکر کنید. بر اساس تحقیقی معتبر، اکثر افراد پس از مدت بسیار کمی، استفاده از این بست‌ها را کنار می‌گذارند و دلایل خوبی هم دارند:

احساس ناراحتی: بعضی افراد ممکن است با استفاده از بست‌های مخصوص آرتروز احساس ناراحتی بکنند و از استفاده از آنها تا پایان درمان اجتناب کنند.

از بین رفتن پوست: جلو تر هم گفتیم استفاده مدوام از مچ بند و آرنج بند می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و مشکلاتی چون خارش و سوزش ایجاد کند.

تورم: بالاتر گفتیم که استفاده از این روش درمانی، منجر به کم شدن تورم می‌شود. اما در برخی موارد خاص نه تنها تورم کم نشد بلکه وضعیت بدتری هم پیدا کرد.

مچ بندها و آرنج بندها؛ ساخته شده مخصوص شما!

اگر قرار باشد مدت طولانی از مچ بند یا آرنج  بند استفاده کنید؛ احتمالا باید سری به ارتودیست بزنید. در واقع دکتر شما باید مچ بند یا آرنج بند را برای شما تجویز کرده باشد. بعد از دادن نسخه به ارتودیست، او مچ بند یا دستبند مخصوصی را برای شما آماده می‌کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. در واقع استفاده از این نوع بست‌ها برای درمان آرتروز قاعدتا تاثیر بیشتری دارد و کمتر شما را اذیت می‌کند. البته معایبی چون افزایش هزینه درمان و عدم استفاده بعد از درمان را نیز به دنبال خواهد داشت.

چه زمانی با دکتر تماس بگیریم؟

حتی اگر مچ بند یا آرنج بند مخصوص دست شما طراحی شده باشد، در صورت احساس درد نباید از آنها استفاده کنید. با اینکه درد یا خارش پوست در دفعات اول استفاده از مچ بند و آرنج بند مخصوص درمان آرتروز کاملا طبیعی است؛ در صورتی که بعد از چندین بار استفاده از آنها درد بیشتری، نسبت به زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید داشتید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. شما می‌توانید تجربیات خود در رابطه با استفاده از مچ بنده و آرنج بندهای مخصوص آرتروز را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع:کلینیک ارتوپد فنی فاخر

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 94
  • بازدید سال : 591
  • بازدید کلی : 3,887